Hardlooptechniek na het fietsonderdeel

Voorbereidingsperiode 1 in deze ‘gekke’ winter
09/11/2020
Form Smart Swim Goggles helpt je pacen in het zwembad
09/04/2021

Hardlooptechniek na het fietsonderdeel

Training Tweaks training gericht op triathlon vaardigheden: techniek, tactiek en fysiek!

Hoe train ik voor een triathlon?

Eén van de trainingswetten is ‘specificiteit’. Oftewel, laat je training lijken op de situatie waar je voor traint. In de voorbereiding op een marathon hardlopen is dat heel gebruikelijk. Richting het einde van het trainingsschema kan je kiezen voor tempoblokken op jouw doeltempo. In de voorbereiding op een triathlon is dat toch wat minder makkelijk. Een zogeheten ‘brick training’ (lees hier een eerder artikel over) lijkt al veel op een triathlon, maar het is toch vaak lastig om het zelf te oefenen waarbij het ook echt op de wedstrijd lijkt. Dat is de reden dat we vanaf 6 april onze triathlon trainingen weer starten!

Hier vind je het volledige programma van de zomer 2021 in en rondom Amsterdam. Nu gaan we verder in op de details van 20 april!

Hardlooptechniek accenten in de triathlon

De wintermaanden heb je waarschijnlijk aan het looponderdeel gewerkt door middel van techniek-, duur- en intervaltrainingen. Dan kan je denken: “ik ben klaar voor de triathlon!”. Dat kan in de praktijk vies tegenvallen. Na een fietsonderdeel zet je heel anders je eerste paar passen in vergelijking met de start van een ‘normale’ hardlooptraining. Technisch gezien kunnen er ook weer andere uitdagingen aan het licht komen. Een aantal bekende uitdagingen zijn 1) stimuleren van de strek keten, 2) ritme in de hardloopbeweging en 3) een gedegen inzet van de knie en arm. Daar zijn een aantal techniekaccenten voor om aan te werken die per persoon weer kunnen verschillen.

Het hardlopen na een fietsonderdeel kan heel andere accenten vragen om op te letten dan tijdens een aparte hardloopsessie waarin je niet vanuit een langdurige fietshouding start, aldus trainer Wouter Dijkshoorn.

De fiets wegzetten en daarna snel omschakelen naar het lopen!

Triathlon training 20 april 2021, Tuinen van West (Amsterdam)

In deze eerste triathlon training leggen we de focus op de hardlooptechniek na de overgang van een intensief fietsonderdeel. Door het maken van opnames en het proberen van verschillende techniekaccenten na het fietsen in zone 3 opbouwend tot zone 5 kom je erachter wat voor jou goed werkt. Zo creëer je een zo’n goed en efficiënt mogelijk looponderdeel richting de finish. Tevens trainen we deze avond flink de aerobe motor in het fietsen en lopen. De intensiteit gaat altijd in overleg op basis van belastbaarheid van de atleet. Tot slot word je (weer) handig de T2, oftewel de tweede wisselzone! Concreet:

Dinsdag 20-4-2021, 18.30-20.00 uur, Tuinen van West (Amsterdam) specifiek trainen
Impressie van de trainingslocatie: verkeersluw, grote wisselzone en veel ruimte voor observeren van de hardlooptechniek

Precieze inhoud training

  • 2,7k fietsen (zone 3, 90% FTP, OD pace) > wissel > 600m hardlopen (zone 3, OD pace)
  • 3′ pauze met optioneel feedback hardlopen
  • 5,4k fietsen (zone 3, 90% FTP, OD pace) > wissel > 1200m hardlopen (zone 3, OD pace)
  • 3′ pauze met optioneel feedback hardlopen
  • Optioneel: 2,7k fietsen (zone 3-4, 100% FTP, SP pace) > wissel > 600m hardlopen (zone 3-4, SP pace)
  • 3′ pauze met optioneel feedback hardlopen
  • 5,4k fietsen (zone 3-4, 100% FTP, SP pace) > wissel > 1200m hardlopen (zone 3-4, SP pace)
  • 3′ pauze met optioneel feedback hardlopen
  • Optioneel: 2,7k fietsen (zone 5, 115% FTP, SSP pace) > wissel > 600m hardlopen (submax met behoud techniek, SSP pace)

Voorbereiding triathlon training

  • Bekijk optioneel de wisselvideo’s online op ons youtube kanaal;
  • Neem je spullen mee die je nodig hebt voor een fiets- en looponderdeel;
  • Optioneel doe je alvast triathlonveters in je hardloopschoenen;
  • En schrijf je in voor de training door middel van de onderstaande link!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *