Als trainer/coach ben ik enorm fan van specifiek trainen! Als je op weg gaat naar een marathon hardlopen, dan moet je de specifieke elementen (intensiteit, tempo, voeding, tactiek) van een marathon lopen ook regelmatig trainen. Ook in de triathlon sport is dat zo, vind ik althans. Het is alleen organisatorisch gezien lastiger om specifiek te trainen voor een triathlon. Binnen het specifieke trainen kan je eindeloos herhalen, maar door middel van differentieel leren kan het trainingsrendement nog groter zijn!
In een eerder artikel over de meerwaarde van overgangstrainingen heb ik al de waarde van differentieel leren aangehaald. Hiermee wordt eigenlijk bedoeld: varieer in de trainingsvormen zodat een bepaalde vaardigheid zich steeds beter ontwikkelt. Daarom wordt ook vaak de uitspraak ‘herhalen zonder te herhalen’ gebruikt. Je herhaalt namelijk wel een bepaalde vaardigheid, maar in een (net) andere context. In de praktijk zie je vaak dat het wennen is voor de atleet, omdat het (net) afwijkt van de uiteindelijk praktijk- of wedstrijdsituatie. Het grote voordeel hiervan is dat het leereffect wordt vergroot.
Dit leereffect is het grootst als je in de zogeheten leerzone komt. Wanneer je al zeer bekend bent met een specifieke vaardigheid in een specifieke context, dan kan je dit verder ontwikkelen door die context net een beetje te veranderen. Doe je dat te veel, dan kan je in de zogeheten ‘paniekzone’ komen waarbij er geen leereffect optreedt maar a-functioneel gedrag. Oftewel, hoe kan je er als trainer voor zorgen dat je de context zo aanpast dat de atleet zich blijft bevinden in de leerzone en niet in de comfortzone blijft of doorschiet naar de paniekzone?
In deze training ligt de focus op de verschillende triathlon vaardigheden die we dit jaar hebben geoefend. Met de afgelopen trainingen hebben we ons gericht op:
We gaan deze vaardigheden finetunen in een net iets andere context, namelijk een triple mix! Dit is mijn favoriete triathlon vorm, omdat je telkens een andere overgang hebt van discipline terwijl dezelfde vaardigheden van je gevraagd worden. Oftewel, we gaan differentieel leren om beter te worden in triathlonnen! Een specifiek aandachtspunt wordt de ‘zwemstart’ en ‘zwemexit’.
Dit hoef je niet te onthouden, dat doen de trainers!
We zwemmen deze route: https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=2984431
We fietsen deze route: https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=2984426
We lopen deze route: https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=2984427