Triathlon training 10-8-2021: Draften (schuin) achter de ander

Taperen, voedingsplan & uitvoering bij Xterra France
12/07/2021
Trialmere - overgang zwemmen fietsen
Triathlon training 24-8-2021: spelen met cadans tijdens zwemmen, fietsen en lopen
14/08/2021

Triathlon training 10-8-2021: Draften (schuin) achter de ander

Stayeren op de fiets mag niet in de meeste triathlons, omdat het een groot voordeel is bij het in het wiel zitten van elkaar. Bij het zwemmen mag het wel, en ook daar kan het erg voordelig zijn om ‘de juiste paar benen’ te vinden of ‘in de heupen’ van de ander te zwemmen. Beide technieken kunnen tot wel 30% energievoordeel opleveren. Afhankelijk van de omstandigheden, de techniek van de ander, jouw techniek en welke triathlontechniek van ‘draften’ je gebruikt spelen hier in mee.

Navigeren

Het voordeel van met iemand meezwemmen in de benen of de heupen is dat je ook niet meer hoeft te navigeren. Dat is een groot voordeel, want het bespaart je nog meer energie. Je hoeft namelijk niet je hoofd te liften om de juiste richting te bepalen. Dat doet je voorganger. Tenminste, dat hoop je. Daarom kan het alsnog nuttig zijn om wel een indruk te krijgen of iemand juist zwemt.

Over de ander heen rollen

Wijkt je voorganger af van de juiste richting, verlaat zijn/haar benen en ga de juiste weg zwemmen. Dat levert je meestal meer voordeel op. En je komt minder snel in botsing met andere atleten. Lig je links in de heupen en je moet naar links, dan is het vrij makkelijk. Moet je naar rechts, dan kan je met een rugslagbeweging eenvoudig over de ander heen rollen en de juiste koers verder bepalen. Dit is een handig trucje om te kunnen toepassen.

Boei ronden

Ook bij het ronden van een boei kan deze techniek van waarden zijn. Allereerst om de juiste uitgangspositie te krijgen voor de boei en vervolgens om de boei ook compact te ronden. Daarin combineer je de rugslag en borstcrawl beweging. In deze video zie je deze techniek en ook twee andere technieken.

Triathlon training 10 augustus 2021, Ouderkerkerplas (Ouderkerk aan de Amstel)

In deze training ligt de focus op de vaardigheden van het laatste deel fietsen, T2 en de overgang naar het In deze training gaan we de bovenstaande technieken oefenen. In tweetallen gaan we aan de slag met de twee technieken van draften, over de ander heen rollen en op de boei af navigeren en zo goed mogelijk ronden. Je bent elkaar boei in de training!

Dinsdag 10-8-2021, 18.30-20.00 uur, Ouderkerkerplas (exacte locatie, fietsenstalling)

Inhoud training

  • Triathlon technieken in het open water (30′)
  • 500m zwemmen (draftend achter iemand anders) – 4,3k fietsen – 1500m lopen op sprint triathlon pace
  • Cooling down

Dit hoef je niet te onthouden, dat doen de trainers!

Voorbereiding triathlon training

  • Bekijk optioneel de wisselvideo’s online op ons youtube kanaal;
  • Neem je spullen mee die je nodig hebt voor een zwem-, fiets- en looponderdeel.

Trainingsroute

We zwemmen deze route: https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=3022170
We fietsen deze route: https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=2984426
We lopen deze route: https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=2984427

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *